FantasiaFANTASIA
Hindemith Passacaglia from op. 11 no. 5 – Vieuxtemps Prélude, Capriccio from op. 55 – Stravinsky Elégie – Kurtág Signals – Prokofiev (arr. Nagy) Viola Sonata op. 115 – Bach (arr. Kodály) Fantasia Cromatica
Vidor Nagy (viola)
VMS Musical Treasures VMS 149

The splendid Hungarian violist Vidor Nagy announces himself with a flourish on his latest recital disc with Vieuxtemps’s Bach-like Prélude. Discarding the composer’s piano accompaniment, which he feels gets in the way, Nagy digs into the strings with commitment and as he is well recorded, the impact is considerable.

The same composer’s Capriccio follows, delivered with comparable intensity, and then Nagy takes a leaf out of a fellow Hungarian’s book. Robert Pikler used to programme the last movement (Passacaglia) of Hindemith’s op. 11 no. 5 on its own and it makes a good impression here.

There is no time to mourn the loss of Hindemith’s other movements, as we are immediately plunged into more serious sorrowing by Stravinsky’s Elégie, the only work I know by this composer that displays overt emotion. Nagy, making an equally beautiful sound with the mute on, gets right inside it.

Nagy then appropriates Prokofiev’s Solo Violin Sonata and makes a thoroughly good job of the performance, playing with panache. I wonder if he will dare to emulate Raphael Hillyer and tackle the much harder Bartók Solo Violin Sonata.

Kim Kashkashian has tended to monopolise Kurtág’s viola pieces, but here Nagy shows that he can play the six miniatures of Jelek (Signals) just about as well as she. A fine performance of the Bach-Kodály Chromatic Fantasia ends a first-rate recital, in which Nagy demonstrates that he commands a wide range of tonal contrasts.

Tully Potter


Übersetzung:

FantasiaFANTASIA
Hindemith Passacaglia from op. 11 no. 5 – Vieuxtemps Prélude, Capriccio from op. 55 – Stravinsky Elégie – Kurtág Signals – Prokofiev (arr. Nagy) Viola Sonata op. 115 – Bach (arr. Kodály) Fantasia Cromatica
Vidor Nagy (viola)
VMS Musical Treasures VMS 149

Der großartige ungarische Bratschist Vidor Nagy kündigt sich selbst mit einem einleitenden Vorspiel auf seiner neuesten Konzert-CD an, mit Vieuxtemps Bach-artigem Prelude. Auf die vom Komponisten vorgesehene Klavierbegleitung verzichtet er, weil sie seinem Gefühl nach im Weg ist. Nagy gräbt sich mit Engagement in die Saiten und weil die Aufnahmequalität gut ist, ist die Wirkung beträchtlich. Das Capriccio desselben Komponisten folgt, mit vergleichbarer Intensität ausgeführt, und dann nimmt sich Nagy einen ungarischen Landsmann zum Vorbild. Robert Pikler nahm für gewöhnlich den letzten Satz (Passacaglia) von Hindemiths op. 11, Nr. 5 allein ins Programm, und der Satz macht hier einen guten Eindruck.

Man hat keine Zeit, den Verlust von Hindemiths anderen Sätzen zu betrauern, weil wir sofort in die ernsthaftere Trauer von Strawinskys Elegie eintauchen, dem einzigen mir bekannten Werk dieses Komponisten, das offenkundig Gefühle zeigt. Nagy taucht richtig hinein und erzeugt auch mit Dämpfer einen genauso schönen Klang.

Nagy adaptiert dann Prokofjews Violin-Solo-Sonate für sich und macht seine Sache durchwegs sehr gut, mit prunkvollem Spiel. Ich frage mich, ob er es wagen wird, es Raphael Hillyer gleichzutun und die weitaus schwierigere Violin-Solo-Sonate von Bartók anzugehen.

Kim Kashkashian hat gern Kurtágs Violastücke ganz für sich allein beansprucht, aber hier zeigt Nagy, dass er die sechs Miniaturen genauso gut spielen kann wie sie. Eine schöne Wiedergabe der Chromatischen Fantasie von Bach-Kodály setzt den Schlusspunkt unter ein erstklassiges Konzert, in dem Nagy beweist, dass er über eine große Spannbreite an tonlichen Kontrasten verfügt.

Tully Potter